Webbfrukost om Google AdWords

Den 17:e november kom Michael Wahlgren, VD för Pineberry, på besök för att prata om Google AdWords. 

Vi bjöd på frukost och kaffe och Michael på kunskap! 

En 45 minuter lång föreläsning kan bara bjuda på en försmak av Google AdWords, då det är ett komplext och svårnavigerat verktyg. Michael gör en jämförelse mellan Google Adwords och ett IKEA varuhus. När du åker till IKEA för att till exempel köpa en specifik hylla åker du ofta hem med flera andra prylar också. Saker såsom ljus, servetter, handdukar etc. som du finner längsmed IKEAs "snitslade bana" inne i varuhuset. Google AdWords fungerar på ett liknande sätt.

Tre snabba tips för att använda Google AdWords så framgångsrikt som möjligt!

1. Se till att du har en bra Quality Score (QS). Annonsens QS är en siffra på hur relevant den är i sökresultatet. Det baseras bland annat på din landningsida, annonsen och sökord. Ju högre QS du har, desto högre position får du bland annonserna. 

2. Använd inte för breda sökord. Säljer du bara stövlar? Ja, då ska du inte synas på sökordet "Skor". Av de kunder som söker på skor är det bara en bråkdel som kommer köpa stövlar. Det betyder att du betalar för onödiga klick. 

3. Slutligen, något som många gör - använd inte bara startsidan som landningssida vid sökordsannonser. Använd även dina undersidor för mer specifika sökord. T.ex. säljer du stövlar kan du ha en annons för gummistövlar och en annan för stövlar i läder. 

Vill du veta mer om sökordsannonsering kan du besöka Pineberry Sökmotorkonsult. Du kan även läsa mer om sökordsoptimering här

Slutligen vill vi tacka Michael Wahlgren för en intressant föreläsning, Think Open Space för att vi fick vara i era lokaler, och såklart alla som var med och ställde frågor och lyssnade!