Facebook retargeting - hur? 

Vad är facebook retargeting?

Företagssidors inlägg syns allt mindre på Facebook. Konkurrensen är högre och algoritmen gör att vissa typer av inlägg delas mer än andra. Nästan alla företag använder därför Facebook-annonser för att kunna slå sig fram i det svårgenomträngliga flödet. Det kan vara både sådana som kallas sponsrade inlägg eller inlägg med ett mål såsom fler klick eller köp på din hemsida.  

Facebook retargeting gör det möjligt för dig att se till att dina annonser visas för personer som varit inne på din hemsida redan. Sannolikheten ökar därmed för att annonsen faktiskt visas för personer som är intresserade av dina varor eller tjänster.

Ett exempel på retargeting:

Jag söker efter en present till min vän och googlar konsertbiljetter till en specifik artist. Jag lägger två biljetter i varukorgen för att se vad som finns tillgängligt. Därefter bestämmer jag mig för att fundera på det och kolla på andra presenter.

Dagen därpå syns en annons för konserten jag nästan köpt i mitt Facebookflöde och det blir som en påminnelse till mig. Kanske går jag in och köper dem där och då, eller nästa gång annonsen dyker upp.

Varför ska du använda Facebook retargeting?

Det är ett billigt sätt att påminna dina potentiella eller redan befintliga kunder om de varor de tittat på eller de tjänster du erbjuder. Du kan enkelt göra väldigt riktade annonser på en speciell produkt. Varför inte prova på tre av dina produkter och se om försäljningen ökar? Det går till och med att följa konverteringarna direkt i Facebook Business Manager för att se om annonsen faktiskt uppfyller dina önskemål.

Hur börjar du med Facebook retargeting?

  • Skapa ett Business Manager konto på Facebook
  • Installera en Facebook pixel på din hemsida
  • Skapa en anpassad målgrupp
  • Lägg upp annons


Enkelt va? Kanske inte, men det kan absolut vara värt det!
Läs Facebooks manual för att få en steg-till-steg guide till hur du startar din retargeting-kampanj eller kontakta oss så kan vi hjälpa dig!