Webbfrukost om Google Analytics 

Campus Webbyrås andra Webbfrukost i samarbete med Mindpark och Think Open Space, gick av stapeln den 8 mars. Med en fullbokad anmälningslista och 40 personer på väntelistan serverades frukost och kaffe innan föreläsningen med e-handelsentreprenören Peter Borgman.
 
45 minuter är kort tid för att förstå Google Analytics och Search Console. Syftet med föreläsningen, och de övriga Webbfrukostarna, är att få en inblick i ämnet och därefter våga prova och testa sig fram på egen hand. Till en början kan Google Analytics, precis som Google AdWords, kännas som en djungel av siffror, grafer och konstiga termer. 

Peter Borgman har i efterhand delat med sig av fem tips för att komma igång med Google Analytics.
 
1.     Tänk på att Google Analytics tolkar ingenting.
 
Du får endast data som du sedan behöver tolka. Det är en elefant som måste styckas för att få fram nyckeltal och information som du sedan kan använda.
 
2.     Sätt på dig dumstruten
 
Hur ofta surfar du på din webbplats eller i din e-handel? Sätt på dig dumstruten och surfa runt. Prova att handla ifrån dig själv, leta upp kontaktformuläret eller dina olika tjänster. Tänk att personen som kommer in på din sida eventuellt aldrig varit där och kanske inte alls tänker som du.
 
3.     Definiera målgruppen och se om den stämmer överens
 
De personer som besöker din sida, är det din definierade målgrupp? Titta också vilken målgrupp det är som faktiskt ringer, skickar in ett kontaktformulär eller köper dina produkter på sidan. Om det inte är det, fundera vad anledningen kan vara – på med dumstruten.
 
4.     Formulera en teori och testa den mot din data i Google Analytics
 
En teori kan vara till exempel att besökarna bör handla via sin mobiltelefon. Undersök sedan informationen i Analytics om det är fallet eller inte. Om inte, fundera över vad du kan förändra på din sida för att nå ditt mål.
 
5.     Skapa relevanta konverteringsmål
 
Det kan vara att personen som söker ska fylla i ditt kontaktformulär, surfa runt ett visst antal sidor eller köpa en produkt i webbshopen. Skapa ett par eller det som är viktigast för dig och se sedan hur många konverteringar du får. Detta gör det möjligt för dig att sedan jämföra dina annonser, besökare och landningssidor för att se vilken typ av person som blir kund eller du får kontakt med.
 
Ett sista tips är att leka med de olika datumintervallerna. Hur mycket konverterade du förra månaden i jämförelse med denna?
 
Vi på Campus Webbyrå vill tacka Peter för en mycket intressant och rolig föreläsning som gav oss blodad tand för att arbeta mer med Google Analytics!
 
Håll utkik efter fler Webbfrukostar framöver! Har du tips på en bra föreläsare inom ämnena SEO, SEM eller användarvänlighet – kontakta oss!