logocampuswebbyrå_rak2

Webbfrukost, Content marketing 

Missade du webbfrukosten med Johanna Petersson, Content marketing specialist på Quickbutik? Ingen fara, här kommer hennes råd om vad Content marketing är, varför det är en bra strategi och vilka som är de vanligaste misstagen.

loading...

Vad är content marketing?
Content marketing är en strategisk vinkel som är fokuserad på att skapa och distribuera värdefull, relevant och konsistent innehåll för att attrahera och behålla besökare och den tänkta målgruppen. Content marketing bidrar till att innehållet i texter blir mer värdeskapande och detta bör ske på ett sätt där produkterna inte säljs in eller att målgruppens beteende ändras.

Varför är content marketing en bra strategi?
Man bör satsa på content marketing för att kunna skapa en tidigare kontakt med den tänkta målgruppen och på så sätt väcka oupptäckta behov hos besökaren. Content marketing bidrar även till att skapa lojalitet bland nuvarande kunder, vilket i sin tur kan öka chansen till att värva nya kunder och få de lojala kunderna till att handla mer och oftare.
 

Men, hur?
För att jobba med content marketing bör man tänka på att innehållet ska ge ett värde till den specifika målgruppen. Ett tips är att göra innehållet snyggt och arbeta aktivt med att sprida budskapet. Detta för att få så stor spridning som möjligt och nå ut till en eventuellt bredare eller ny målgrupp. Innehållet i din Content bör vara smart, användbart och underhållande. För att skapa det bästa innehållet krävs det engagemang och tid.  

De vanligaste misstagen vid Content marketing
1.   Skriva om saker som bara företaget gillar.
2.   Skriva om saker som bara målgruppen gillar.

       Se till att ha en balans mellan vad företaget och målgruppen                gillar. Exempelvis om du jobbar på en revisionsbyrå, blir det                oseriöst om du skriver content om orelevanta ting, så som "Idag          är det våffeldagen, vem ska du äta våfflor med? Tagga en vän". 
 
3.   Att inte tänka sök
      Glöm inte att content marketing är en viktig del i ert SEO-arbete.        Genom att ha nyckelorden med i rubriker och underrubriker                skapar man content som varar länge.
 
4.   Tro att content marketing är en Quickfix
       Content marketing är ett kontinuerligt arbete.
 

5.   Tänka att det bara är insidan som räknas
       Innehållet bör vara lättillgängligt och roligt genom exempelvis            underrubriker och eventuella citat.
 

6.   Publicera och förvänta sig magi
      Genom att lägga upp en artikel kommer resultatet inte synas               direkt. Arbetet måste ske under en längre period.


Att tänka på vid Content marketing:
1.     Skapa innehåll som engagerar
2.     Fundera på vilket innehåll som är mest effektivt
3.     Skapa visuellt innehåll
4.     Hitta mer och bättre sätt att återanvända innehål
l